研究会

Activity

研究会

  • 共同研究

    公募研究「楽譜資料を中心とした無声期の映画館と音楽の研究」による公開セミナー「無声映画伴奏の復元へ向けて――日本とアメリカの事例」開催

    2017年01月14日開催

  • 公募研究「楽譜資料を中心とした無声期の映画館と音楽の研究」(研究代表者・長木誠司)による公開セミナー「無声映画伴奏の復元へ向けて――日本とアメリカの事例」が1月14日(土)に開催されます。入場無料・予約不要です。ぜひご来場ください。

    無声映画伴奏の復元へ向けて――日本とアメリカの事例

    ◆日時:2017年1月14日(土) 15:00-17:00

    ◆会場:早稲田大学早稲田キャンパス6号館3Fレクチャールーム http://www.waseda.jp/top/access/waseda-campus

    ◆概要
     アメリカのランドルフ・メーコン大学にて無声映画伴奏の復元や日本映画の音・音楽の研究に従事するジェームズ・デーリング氏(James Doering)をお招きし、公開セミナーを行います。公募研究「楽譜資料を中心とした無声期の映画館と音楽の研究」による研究成果の紹介(紙屋牧子、柴田康太郎、白井史人)に続き、デーリング氏による映画『アントニーとクレオパトラ』(1914)のアメリカ封切時の伴奏音楽を復元したご経験を講演していただきます。日米における事例を比較検討しながら、無声映画伴奏の復元をめぐる課題や可能性を検討します。 使用言語:英語、通訳なし

    ◆講演題目 Scoring a Silent Epic: Lessons from "Antony and Cleopatra" (1914)

    講演要旨:In the early 1910s, the Italian film industry led the world in producing a new kind of film: “the feature.” These productions, often based on epic tales from antiquity or grand historical narratives, were massive in scale. They featured huge casts, lavish sets, and were uninhibited by time, often lasting nearly two hours in duration. Given that most films at that time were shorts (1 or 2 reels, i.e. 10-20 minutes long), these Italian features presented a new set of challenges for the musicians who provided the musical accompaniment for these films in the theaters. This lecture discusses the musical strategies that feature films inspired by examining a fascinating case study from the era: "Antony and Cleopatra", a feature produced by Cines in 1913 and circulated around the world in 1913-1914. Particular attention will be paid to the film’s premiere in the United States and the score which was commissioned to accompany it.

    ◆主催:早稲田大学演劇博物館演劇映像学連携研究拠点 公募研究「楽譜資料を中心とした無声期の映画館と音楽の研究」

    ◆お問い合わせ先
    白井史人(演劇映像学連携研究拠点研究助手)
    Mail: f.shirai_atmark_aoni.waseda.jp
    (_atmark_は@にかえて送信してください)